Tiger, Tiger och Tiger 

Bandhavgarh NP. Indien med Magnus Martinsson/N

Indiens natur är inte lika omtalad som Afrikas men här finns ett minst lika spännande djurliv. Här i världens största demokrati ges möjligheterna att möta flera arter hjortar och antiloper, mängder av fantastiska fåglar och världens största kattdjur, tigern.

Resan innehåller bland annat: 


  • Tiger – tiger – tiger! Gott om tid och 12 safaris i en av Indiens bästa nationalparker för tiger, Bandhavgarh nationalpark, ger oss de bästa chanserna att få uppleva världens största katt

  • Alltid samma guider på våra game drives

    Vi jobbar tillsammans med några av Bandhavgarh nationalparks mest meriterade och erfarna guider, med upp till 30 års erfarenhet

  • Möjligheter att få se och fotografera läppbjörn

  • Möten med indisk bison, axishjort, sambarhjort och muntjak

  • Färgstarkt fågelliv med bl.a. Indisk blåkråka, biätare, påfåglar och mycket mer

  • Reseledaren visar dig sina bästa ställen och du får egen fotografisk rådgivning och tips i en liten grupp av likasinnade

INDIEN  

Indien är ett absolut måste för den naturintresserade och för naturfotografen ges det fantastiska möjligheter till bilder på djur och fåglar. Att få se och fotografera tiger är givetvis vårt stora mål på denna resa och för att få så stora chanser som möjligt till möten med tigern har vi valt att besöka en av de bästa nationalparkerna för tiger i Indien, Bandhavgarh nationalpark. För att öka våra chanser ytterligare att få ”många” och bra tigerobservationer så väljer vi att åka i torrtiden när både bytesdjur och predatorer samlas kring de vattenhål som finns. Våra guider kommer att göra sitt absolut yttersta för att vi ska få uppleva tigern på nära håll och med lite tur och tålamod så kan det bli minnen för livet.


BANDHAVGARH NATIONALPARK 
Vår resa startar i Bandhavgarh nationalpark, kanske den mest kända av Indiens alla nationalparker då det filmats många tv-produktioner här. Bandhavgarh blev nationalpark redan 1968 och har under många år varit en av de främsta platserna för att se tiger då det har funnits en stor och stabil population här. Nationalparken har en av de tätaste populationerna med tiger och i april när värmen och torkan sätter in på allvar koncentreras djurlivet kring vattenhålen. I Bandhavgarh finns både naturliga och anlagda vattensamlingar mycket strategiskt belägna för att skapa de bästa tänkbara förutsättningar för att se och framför allt fotografera tiger. Det är inte ovanligt att man kan se tigrar som uppehåller sig kring vattenhålen under lång tid, fullt upptagna med att dricka och svalka sig i vattnet. Parken är också relativt liten vilket gör att chanserna att se dessa magnifika katter ökar.

Förutom tiger så har parken en mycket stor mångfald, här finns knappt 40 olika däggdjursarter. De vanligast sedda däggdjuren är hjortar som t.ex. axishjort, sambarhjort och nilgai. Bandhavgarh har också en bra population med leopard men de är mycket svåra att se och då särskilt i tigerreivir. Det är däremot vanligare att man ser den mindre djungelkatten. Med lite tur ges vi även möjlighet att se och fotografera läppbjörn. Bandhavgarh har också ett mycket rikt fågelliv med närmare 250 sedda arter.

Landskapet i Bandhavgarh är till stora delar en halvöppen salskog med inslag av tätare bambuskogar och öppna gräsmarker. Här finns även både naturligt förekommande och skapade våtmarker som drar till sig djuren under torrtiden. Området är bitvis kuperat och kullarna ger parken en intim karaktär. Den största kullen och ett fort som finns i parken sägs vara orsaken till områdets namn, Bandhavgarh. Historien säger att Lord Rama gav kullen till sin bror Lakshmana så att skulle kunna hålla vakt över fortet (Bandhav = bror, Garh = fort).


FOTOGRAFISKT LÄRANDE
Under resan kommer vår fotografiska ledare hela tiden ge dig fotografisk fortbildning utifrån dina förkunskaper och nivå. Handledningen i fält anpassas helt efter dig och dina behov. Utöver denna kommer vi även att ha teoretiska pass där vi pratar om olika fototekniker som vi kommer att använda under resan.

Fortbildningen anpassas som sagt efter gruppens och individens kunskap men vi kommer även att se till vilka fotografiska möjligheter som kan uppstå under resan. Under våra dagar i Indien kommer vi att ha stort fokus på att fotografera tiger och andra djur som ofta uppehåller sig i skogsmiljöer. Med dessa förutsättningar så finns många olika sätt att komponera sin bild så att man inkluderar miljön.
Dessutom kommer vi att ta upp olika tekniker om hur du kan skapa rörelse i dina bilder genom t.ex. att använda panorering som metod.


VARFÖR STÄNGER BOKNINGEN AV DENNA RESA TIDIGT?
Vi vill alltid att du som deltagare på våra resor ska ha så bra fotomöjligheter som möjligt och när det kommer till att fotografera tiger så gäller det att vara i ”de bästa områdena” i nationalparkerna. Parkerna är uppdelade i zoner dit ett bestämt max antal safarijeepar har tillträde och därför måste man boka sina platser tidigt. Bandhavgarh nationalpark är indelad i tre ”kärnzoner” och sedan buffertzoner, vi vill alltid vara i ”kärnzonerna” på våra resor. Tillstånden för ”kärnzonerna” i Bandhavgarh släpps med 120 dagars framförhållning och trycket på tillstånden är högt. Man bokar ett tillstånd för fordon och för de personer som ska åka i fordonet, personers plats bokas med passuppgifter och dessa går inte att ändra i efterhand. Man kan inte bara boka ett safarifordon och sedan boka vilka personer som ska åka i fordonet utan allt måste bokas vid ett och samma tillfälle.

För att vi ska kunna boka platser i de zoner i nationalparken som vi vill vara i måste vi därför stänga bokningen av resan ca 125 dagar innan avresa.

Magnus Martinsson/N

Fotograf och reseledare

MAGNUS MARTINSSON,född 1964, är fotograf, författare och naturgeograf, bosatt på Gotland sedan 1988. Han har sedan dess ägnat sig åt naturvårdsfrågor i yrket. Natur- och fotointresset har tagit honom på ett stort antal resor runt om i världen och även gett djupa kunskaper om den gotländska hembygden. Magnus bidrar på olika sätt till att förmedla sin kunskap till en bred allmänhet. Han är en ofta anlitad föredragshållare, exkursions- och reseledare. Magnus Martinsson står för foto och text i en lång rad publikationer. Som medlem i Naturfotograferna tillhör han de främsta naturfotograferna i landet.


Praktisk info



Resemål: Indien, Bandhavgarh NP


Datum: 23 – 30 april 2025


Resans längd: 8 dagar


Sista anmälningsdag: 15 december 2024


Pris: 29 900 kr
(Anmälningsavgift 5 980 kr)*


Enkelrumstillägg: 6 000 kr


Ledare: Magnus Martinsson


Antal deltagare: Min 7-Max 11


Dagsprogram


Dag 1 (23/4) (Middag)
Resan startar i Jabalpur på eftermiddagen. Från flygplatsen reser vi sedan mot vår lodge i Bandhavgarh. Efter check-in äter vi middag och pratar om resan som ligger framför oss


Dag 2 – 7 (24-29/4) (Frukost – Lunch – Middag)
Under dessa sex dagar kommer vi att besöka Bandhavgarh nationalpark. Vi har jeepsafari både morgon och eftermiddag. Vi har i första hand fokus på tiger. Våra safaris kommer att vara inriktade på att fotografera tiger. Vi kommer att leta efter tiger vid vattenhål och floder där de ofta håller till för att ha nära till vattnet. Bandhavgarh har givetvis mycket mer att erbjuda för oss som fotografer.

Efter morgonsafarin återvänder vi till vår lodge för mat, vila och för att ta hand om våra bilder. Vi kommer även att ha olika workshops under dagarna.


Dag 8 (30/4) (Frukost)
I dag tar vi en liten sovmorgon och äter frukost i lugn och ro. Vi avslutar vår vistelse i Bandhavgarh nationalpark med en sista teoretisk workshop. Vi åker sedan mot Jabalpur och flygplatsen.

Mer information


FOTOGRAFISKT LÄRANDE
På alla våra resor har vi olika teoretiska fotoworkshops. Dessa workshops är alltid relaterade till den specifika resan och kan vara allt från att vi lär ut olika fototekniker eller tips och tricks för bildredigering till att vi pratar om bildkompositation eller att vi förbereder oss inför speciella fototillfällen på resan.


Under hela resan ger vår fotografiskaledare aktiv fotorådgivning när vi är ute i fält. Allt för att du ska utvecklas som fotograf och få med dig fantastiska bilder hem.


GAME DRIVES
Fordonen vi använder på game drives är helt öppna jeepar med fotomöjligheter i 360° vilket gör att vi kan vara 4 fotografer i varje jeep.
Vi gör game drive på morgonen och eftermiddagen enligt dagsprogrammet. Nationalparkerna i Indien öppnar vid soluppgång och stänger vid solnedgång. På morgonen är vi åter vår lodge ca kl 11.00. Eftermiddags game drive börjar ca kl 15.00.


FOTOUTRUSTNING
Då vi kommer att fotografera många olika typer av motiv, allt från landskap med och utan djur till porträtt av däggdjur och fåglar så är det lämpligt att ha med sig allt från vidvinkelobjektiv till teleobjektiv. På safari med jeep är objektiv som ett zoom 80/100-400 mm eller 500 mm utmärkta. Ett 70-200 mm-zoom bör kompletteras med en längre brännvidd eller 2 ggr telekonverter. För att öka brännvidden bör man i vissa situationer använda telekonverter. Ett kamerahus med cropformat förvandlar skenbart 400 mm till 600 eller 640 mm. Med ett fullformatshus bör man ha en 1,4 ggr konverter med sig om längsta objektivet har brännvidden 400 mm. Om man har tillgång till två kamerahus är det bra att ha med båda och ha litet olika brännvidder på husen. Detta för att undvika att behöva byta objektiv om det dammar mycket. Stativ är svårt att använda i jeeparna, men kan vara bra vid fotografering till fots. Stativ kan även vara bra om tillfälle ges till nattfotografering.



KLÄDER
Klimatet i Indien i april är relativt varmt så både dagar och nätter är varma, ofta stiger temperaturen över 30 grader på dagarna och sällan under 20 på nätterna. Trots detta är det skönt att ha någon tjocka tröja eller vindtät jacka på morgonen. Packa lätta och svala men tåliga kläder. Ta med en keps eller tunnmössa som skydd för solen. Ett par grövre gymnastikskor är bästa valet för fötterna. Komplettera gärna med någon form av sandaler att ha mitt på dagen.



BOENDE
Vi bor på hotell och lodger av medelstandard.



TILLGÄNGLIGHET
Boendet har inga begränsningar vad gäller tillgänglighet. De safarifordon vi använder kan innebära en något minskad tillgänglighet vid nedsatt rörlighet.


INKLUDERAT I PRISETLogi (del i dubbelrum) och måltider enligt program, samtliga inträden och avgifter i nationalparker, samtliga safaris, lokala guider, fotoundervisning, lokala transporter (minibuss), transfer till och från flygplatser.








EJ INKLUDERAT I PRISET
Internationellt flyg tur och retur Jabalpur, dricks, försäkringar, avbeställningsskydd, visum, ev. vaccinationer och medicinska tester, drycker, måltider som inte är specificerade i dagsprogrammet, telefon, internetavgifter samt saker av personlig karaktär.



MÖTESPLATS
Resan börjar och slutar på Jabalpur flygplats, exakt tid plats meddelas senare.



BETALNINGSVILLKOR
Anmälningsavgiften inbetalas via faktura i samband med anmälan. Resterande belopp betalas senast 120 dagar innan resans start pga att entré till nationalpark måste bokas 120 dagar innan ankomst.



FÖRSÄKRINGAR
Vi rekommenderar varmt att du noga ser över din reseförsäkring inför resan. Läs igenom i villkoren om vad som eventuellt ingår och inte. Viktigt är att kolla att ersättning ingår för hemresa/sjuktransport i händelse av olycka eller allvarlig sjukdom. Ofta behöver t ex reseskyddet i en vanlig hemförsäkring kompletteras. Där finns förstås en uppsjö av försäkringsbolag att välja mellan. Ett bolag som många rekommenderar och som bland annat resebyråernas egen branschorganisation SRF har ett nära samarbete med är Gouda reseförsäkringar.

Goudas reseförsäkringar omfattar reseskydd för pandeminer/epidimer eller händelser som är kopplade till Covid-19. Försäkringen gäller även vid avrådan från UD att resa. Försäkringen ersätter sjukvård, hemtransport etc. om du insjuknar i Covid-19 under din resa. Försäkringen ersätter även merkostnader som kan uppstå vid sjukdom som t.ex. kost, logi och nya

flygbiljetter.


Läs mer och beställ din försäkring här:

Reseförsäkring om du inte fyllt 70 år vid utresa

Reseförsäkring om du fyllt 70 år vid utresa

Avbeställningsförsäkring



HÄLSA
Kontakta din läkare för att rådfråga om vaccinationer. Kontroller även eventuella krav på medicinska tester för inresa i landet.



GRUPPEN OCH SPRÅK
Våra resor är öppna för alla nationaliteter vilket innebär att gruppen kan vara internationell.
Reseledarna på våra resor talar svenska och engelska.



RESEVILLKOR OCH RÄTTIGHETER
Resevillkor

Information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302


Denna resa är ett samarrangemang mellan Wild Nature Fotoresor AB och Nordiska Fotokurser. Wild Nature Fotoresor ställer resegaranti till Kammarkollegiet för denna resa


Boka här

Du kan också mejla din bokning till info@nordiskafotokurser.se 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kurs/Resevillkor 

Denna resa är ett samarrangemang mellan Wild Nature Fotoresor AB och Nordiska Fotokurser. Wild Nature Fotoresor ställer resegaranti till Kammarkollegiet för denna resa



För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och Wild Nature fotoresor ABs (nedan benämnd som arrangören) särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges med kursiv text.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.

De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.


1. AVTALET
1.1. Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen(via e-mail)bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.


1.2. Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.


1.3. Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.


1.4. Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.


1.5. Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.


1.6. Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.


1.7. Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.


1.8. Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.


1.9. Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.


1.10. Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.


1.11. För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.


1.12. Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.


2. PRIS OCH BETALNING
2.1. Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.


2.2. Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.


2.3. Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.


2.4. Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.


2.5. Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.


2.5.1.Resenär som beställt del i dubbelrum måste dock vara beredd att betala enkelrumstillägg om rumspartner ej kan ordnas. Enkelrumstillägget finns angivet i priskolumnen för respektive resa/workshop. Besked huruvida enkelrumstillägget behöver erläggas eller ej erhålls innan inbetalning av slutbetalningen.


2.6. Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.


2.7.Anmälningsavgiften är 20% av resans pris per deltagare. Anmälningsavgiften ska vara betald senast 14 dagar efter att betalningsanvisning skickats ut av arrangören.
Slutbetalning ska ske 30 dagar innan resans/workshopens avgång. Sker anmälan senare än 30 dagar innan avresa ska hela resans/workshopens pris inbetalas inom 3 dagar.

För enstaka resor kan den första delbetalningen (anmälningsavgiften) vara på annat belopp, samt att det kan förekomma fler delbetalningar och att slutbetalning ska ske vid annan tidpunkt än 30 dagar innan resans/workshopens avgång. I dessa fall anges detta vid bokningstillfället.

För resor där arrangören tillhandahåller flygbiljetter kan betalning för flygbiljetter begäras vid bokningstillfället beroende på flygbolagets och biljettypens betalningsregler.


3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING


3.1. Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.


3.2. Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.


3.3.Avbeställning skall ske skriftligen omedelbart då hinder för deltagande i bokad resa/workshop uppkommer. Avbeställningsdatum är den dag då avbeställning är arrangören tillhanda.
Om avbeställningen sker mer än 60 dagar innan avresa tas ett belopp motsvarande resans anmälningsavgift ut i avbeställningskostnad. Sker avbeställningen 60-31 dagar före resans start tas ett belopp motsvarande 50% av resans pris ut i avbeställningskostnad. Om avbeställningen sker 30 dagar eller mindre, före avresa sker ingen återbetalning.
Notera att om avbeställningen sker 60 dagar eller mindre, före avresa och slutbetalning ännu ej erhållits, måste resterande belopp enligt ovan betalas in omedelbart.

Då en resa/workshop påbörjats sker ingen återbetalning från arrangören för delar av resan/workshopensom ej utnyttjas.

Priserna är baserade på gruppdeltagande och återbetalning sker inte för någon del av programmet som Ni ej avser delta i. Återbetalning sker ej till deltagare som ej avslutar resan/workshopen, vilket skälet än må vara.
I de fall där flygbiljetter är bokade av arrangören och redan är utställda samt helt eller delvis betalda utgår ingen återbetalning för flygbiljetten.


4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET


4.1. Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.


4.2. Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.


4.3. Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.


5.ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN


5.1.Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.


5.2.Ändring av priset

5.2.1. Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.


5.2.2. Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.


5.2.3. Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.


5.2.4. Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.


5.2.5. Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.


5.2.6. Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.


5.2.7.Wild Nature Fotoresor AB avstår från rätten att höja priset enligt 5.2.1, dock är ändringar i bränslekostnader och offentliga avgifter som så t.ex.nationalparksavgifter undantaga.


5.2.8.Minimiantal deltagare för genomförande av resa/workshop anges i resans/workshopens faktaruta. Om minimiantal ej uppnås kan resan ofta genomföras mot ett pristillägg istället för att ställas in. Om pristillägget överstiger 8 % av resans totalpris, äger resenären rätt att säga upp reseavtalet.


5.3.Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift


5.3.1. Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.


5.3.2. Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.


5.4.Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser


5.4.1. Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.


5.4.2. Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.


5.4.3.För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.


5.4.4.Arrangören förbehåller sig rätten att ställa in en resa/workshop innan avgång, pga. för få antal deltagare. Se vidare punkt 2.8. I en sådan situation återbetalas all betalning för resan/workshopen till deltagarna.


5.4.5. Arrangören är, oavsett anledning till inställandet av resa/workshop, ej skyldig att ersätta deltagare för utgifter såsom flygbiljetter, visum- och passkostnader, utrustning inför resan/workshopen eller andra utgifter som är relaterade till resan/workshopen.


6.ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE


6.1.Bristande genomförande

Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.


6.2.Väsentliga fel
6.2.1. Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.


6.2.2. Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.


6.2.3. Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.


6.2.4. Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.


6.3.Ändring av färdplan och förseningar
Ändring av färdplan kan komma att ske om så är tvunget. Väder, myndigheter, tillgång till ankringsplats, politiska förhållanden och andra faktorer kan framtvinga förändringar av resans-/workshopens färdplan. Flygbolag kan ändra sina flygtider eller linjesträckningar vilket också kan påverka resans-/workshopens färdplan, vilken därför alltid är preliminär. Att delta på denna typ av resa/workshop innebär att acceptera omständigheter över vilka inte researrangör kan råda. I och med att anmälan skett accepterar deltagaren detta faktum. Arrangören förbehåller sig rätten att företa ändringar av för resorna/workshops gällande avtalsvillkor, men gör alltid detta med deltagarens bästa som mål. Deltagare har ingen rätt till ersättning efter dylika ändringar av färdplan. Om en resa/workshop blir försenad, eller om en resas/workshops färdplan måste ändras på grund av dåligt väder, vägförhållanden, förseningar av transportfordon, staters intervention eller andra eventualiteter, som t.ex. konkurser och/eller strejker hos flyg- och transportbolag, som arrangören eller dess agenter ej råder över, är priset för dessa förseningar och ändringar ej inräknade i priset.


6.4.Ansvarsbegränsning
Arrangören, agenter och anställda kungör att de endast agerar som agenter för ägare, entreprenörer och leverantörer av transportmedel och alla därtill hörande rese- och workshopstjänster och tar inte på sig något ansvar för extra kostnad, personskada, förlust eller skada av tillhörigheter som är ett direkt resultat av naturkatastrof, försening, karantän, strejk, stöld, snatteri, terrorism eller annat som vi ej råder över. Ändringar i färdplanen kan göras för att anpassa resan/workshopen till omständigheterna. Vid deltagares sjukdom eller olycksfall, ombord eller iland, som kräver evakuering och/eller hemsändande av deltagare vilar betalningsansvaret för dessa tjänster helt hos deltagaren själv. Arrangören råder Er att teckna rese- och olycksfallsförsäkring för att täcka kostnader i en dylik situation. Om deltagaren inte har tecknat sådan försäkring, vilar betalningsansvaret fortfarande på deltagaren och arrangören avsäger sig allt ansvar.


7.OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1. Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.


7.2. Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.


7.3. Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.


7.4. Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
– 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
– 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
– 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar


7.5. Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.


7.6. Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.


8.REKLAMATION


8.1. Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.


8.2. Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.


9.RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN


9.1.Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.


9.2.Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.


9.3.Resenärens ansvar för formaliteter


9.3.1. Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.


9.3.1.1.Arrangören råder deltagare att teckna reseförsäkringsom även inkluderar sjuktransporter både på plats och hem. Även avbeställningsskydd rekommenderas ifall en situation uppstår då Ni blir tvungen att avbeställa resan/workshopen.


9.3.1.2.För att delta i en resa/workshop med oss måste Ni ha allmänt god hälsa. Det är viktigt att deltagare med medicinska besvär och deltagare med krav på speciell kosthållning meddelar arrangören om detta innan resan. Rådfråga oss om resan/workshopen ställer höga krav på Er hälsa och om den passar Er eller inte. Reseledaren/Workshopledaren har rätt att förklara en deltagare oförmögen att genomföra resan/workshopen vid valfri tidpunkt under resan/workshopen, om han anser att deltagarens hälsa ej motsvarar kraven eller om deltagaren äventyrar sin egen och/eller andra deltagares säkerhet. Återbetalning sker inte vid ett dylikt tillfälle. Genom att betala anmälningsavgiften intygar deltagaren att han/hon ej lider av fysiska eller psykiska besvär som skulle kunna utsätta denne och/eller andra deltagare för fara under resan/workshopen.


9.3.2. Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.


9.3.3. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.


9.3.4. Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.


9.4.Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.


10.ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.


10.TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.


11.Information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302


De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302.


Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Arrangören kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.

Dessutom har arrangören enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om de hamnar på obestånd.


Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302 läser du här.